söndag 8 april 2012

Underbar påskdag

Hej alla vänner

Idag var verkligen en härlig dag! Jag hade 20 grader varmt i lä, och där jag satt i solen var det säkert ännu varmare!

Idag började jag lite försiktigt peta i trädgården. Eftersom det fortfarande är väldigt ostadigt så har jag ingen brådska. Täcket av fjolårsgrönt, som nu ser så trist ut, har ju en uppgift, att nära o skydda det som komma skall. Så jag gör mig ingen brådska att ta bort det så här på vårkanten.
Men, idag har jag fixat med komposten, grävt runt, lagt i mer samt häll på en massa kaffesump. Och vattnat komposten med dammvatten och annat vatten som stått över vintern.

Steg två blev dammen. Jag har en tjock frigolitskiva, 20cm, som täcker halva dammen, samt ett myggnät som täcker resterande del. Bort med frigoliten, vad ser jag så?
Ett kristallklart vatten, och alla fem lever!!!


De röda samt den stora oranga, har överlevt inte bara denna vinter, utan även de två tidigare, som var svåra! De två som är mixed colours skaffade jag förra året. Då en av de oranga dog. Så i år har jag de två röda, en orange, två mixed. Samt det lilla ynglet lever!!!
Han är fortfarande svart , och bara ca 5-6 cm. Men den lilla klarade oxå vintern! Jag lyckades inte fota den, men han finns där också! Stor glädje.

Jag fick ju yngel av en jobbarkompis i höstas. Som jag lät övervintra i mitt akvarium. Det ynglet är minsann inte 5-6 cm!

Nej, han har inte legat i dvala i vinter, han har ätit sig stor o fet på guppiyngel och snigelägg! När jag planterar ut honom kommer han nästan vara lika stor som fyraåringarna! Det lilla ynglet i dammen, hur snabbt kommer han växa i sommar? Spännande, att följa detta tycker jag.

Nå, bort med frigoliten som sagt. Sen spände jag myggnätet över ena hörnet av dammen, samt lade på en bräda, eller bro. Så att de har en undanskymd plats att vila på. Sen dammsög jag bottnen lite lätt och rengjorde pumpen, som inte fungerat de senaste månaderna. Det är den lilla vinterpumpen, som får gå tills sommaren kommmer igång. Då tar jag fram stora pumpen, som både renar, fontänar och dödar alger.

Såhär får de nu ha det, tills värmen kommer igång och väcker dem helt o hållet. Obs att jag inte rensat i dammrabatten, det gör jag nog imorgon!

Jag satt även o solade, med Ozzy i knät och Tess under stolen. Båda njöt av solen och av mina klappningar av dem. Mmm en riktigt härlig dag.

Och, imorgon är ännu en ledig dag!!!!!!!!!!!!!

Ha det fint mina vänner.

Kram





2 kommentarer:

  1. Hei Marie. Hvilken herlig dag du har hatt! Skulle gjerne hatt litt varme i norge også, her har vi bare hatt 3-4 grader i dag, og helt opp i minus 5 på nettene..brrr jeg er absolutt ikke noe vintermenneske og lengter nå etter litt vårvarme. Gratulerer med alle dine flotte fisker som har overlevd vinteren! Så bra! Det ser veldig gøy ut med en dam med fisk i hagen :) Håper du får en like bra dag i morgen:)) God klem fra Ellen.

    SvaraRadera
  2. Att du haft det så skönt, här har det varit äckligt kallt. Hela -8 igår natt och så var det bara +3/4 på dagen trots en strålande sol, så det har inte blivit något gjort ute. Men...vi har ju en del annat att pyssla med (altanpimpningsgrejor) så det gör inte så mycket.
    Jag skulle också gärna ha en damm med fiskar i! Våra vänner vi var på middag hos på långfredagen har en JÄTTESTOR poolliknande sak, med nergrävt "reningshus" bredvid. Allt bara till för hans fiskar. Själv skulle jag ju gärna vilka kunna ta ett dopp i "poolen" om jag hade en så stor kristallklar damm, men det får man absolut inte.....Men OK, det är ju hans stora hobby!

    SvaraRadera

Tack, en liten rad från dig gör mig glad!