söndag 20 maj 2012

"Ko-släpp"

Ja alltså, nu har jag ju inga kor, men  jag älskar att se filmer/bilder av kosläppen på våren!

Lite av den känslan var det igår, när min guldfisk skulle släppas ut i dammen.
Guldfisken fick jag av min jobbarkompis i höstas. Jag fick fyra små yngel, som jag satte ned i mitt lilla guppyakvarie. Det var bara denna som var stark och klarade sig.

Den växte o växte i akvariet. Jag hade tidigare haft problem med alltför många guppies, och alltför många posthornssnäckor. Den här krabaten såg till att inget nytt föddes, och att alla guppyhanar utrotades. Kvar har jag nu fem honor och två kulus.

Men igår skulle det alltså ske.


Dammen är här vårstädad, vattnet är grumligt pga preparatet.




Killen som ska ut i det fria. Han var stressad av att få det ännu trängre, i guldfiskskålen. Men den var praktisk för uppdraget. Normalt har jag ljus eller växter i den.





Här ska han koppas in i sin nya miljö. En kopp av dammvattnet var 20:e minut.
En timme fick han på sig.



Sen var det full rulle! I bild ses två stoora röda och en orange stor. Krabaten är den mindre, med en färg som är mittemellan röd och orange. Han var överlycklig att möta sina likar!
Han bondade direkt, och trots det grumliga vattnet, så kan man se hur kul han har.

Idag har vattnet klarnat lite mer och så här syns det nu.


Om ni har ljud på, så är det grannens barn o barnbarn ni hör på första filmen. De var här och gjode vårfint hos henne ;-) På den andra är det bara fågelsång.

I dammen finns nu sju guldfiskar. Jag förväntar mig att de blir fler i år. Men fler än så här ska jag nog inte ha.

Jag har fortfarande "vinterpumpen" i, jag ska byta till den effektiva algdödande pumpen nästa helg.

Skaffa fisk, det är så roligt!

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack, en liten rad från dig gör mig glad!